سان شین

دنیای آی تی

سان شین

دنیای آی تی

نانو پودر زیرکونیا (زیرکونیوم اکسید ZrO2)

نانو پودر زیرکونیوم اکسید ZrO2 با در ایران با نام تجاری پودر زیرکونیا به فروش می رسد و یکی از نانو مواد پر کاربرد است.  نام این عنصر از سنگ معدنی زرکن، مهمترین منبع آن و واژه فارسی “زرگون” گرفته شده‌است که با علامت zr نشان داده می‌شود.
پودر زیرکونیا یا زیرکونیوم اکسید چون به سختی از هافنیوم جدا می شود درصد خیلی زیادی از این ماده هم در بین نانو ذرات آن پیدا می شود. از این رو بر خلاف نانو مواد دیگر که با خلوص 99.99 درصد به فروش می رسند این ماده خلوص بالای 99 درصد دارد که استاندارد جهانی است.
نانو زیرکونیا در این مرکز علاوه بر موارد بالا مشخصات زیر را دارد.


نانو پودر زیرکونیا (زیرکونیوم اکسید ZrO2)


زیرکونیوم ، فلزی به رنگ سفید- طوسی و درخشان است که بطور استثنایی در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است. زیرکونیوم سبک تر از فولاد بوده و سختی آن مشابه مس می باشد. ( ذرات ریز این عنصر به سرعت در هوا مشتعل می‌شوند). مشتعل کردن این فلز در حالت جامد بسیار دشوارتر است.
کریستال فاز مونوکلینیک
میانگین اندازه نانو ذرات، APS 40 نانو متر
سطح ویژه ذرات، SSA 20-40 مترمربع بر گرم
شکل یا مورفولوژی کروی
چگالی واقعی 5.89 گرم بر سانتی مترمکعب
درصد کاهش حجمی هنگام خشک شدن 0.64 درصد
کاهش نانو زیرکونیا در اثر اشتعال 0.75 درصد
هنگام فروش ممکن است نانو ذرات با خواص بهتری هم ارائه شود فعلا با این مشخصات موجود است.

بیشتر بخوانید: ساختار زیرکونیا ی پرکاربرد در دندانپزشکی دیجیتال و دنیای کدکم


کاربردهای پودر زیرکونیا

مهمترین کاربردهای پودر زیرکونیا در صنعت سفال‌سازی به‌صورت جسم نسوز و ماسه ریخته‌گری می‌باشد. همچنین به‌عنوان سنگ جواهر در جواهرات به بازار عرضه شده و اکسید آن برای تولید کردن محرک الماس و زیرکونیای مکعبی شکل تهیه شده است. زیرکونیوم قدرت جذب پایینی در جذب نوترونها دارد که این ویژگی آن را برای استفاده از انرژی اتمی مطلوب می‌سازد، (مانند عناصر فلز کاری سوختی). بیش از ۹۰۰% محصولات فلز زیرکونیوم به مصرف تجاری در تولید نیروی اتمی می‌رسد.

زیرکونیوم بطور گسترده ، در صنایع شیمیایی برای لوله‌کشی در محیط خورنده استفاده می‌شود. همچنین زیرکونیوم آتش‌زا است و برای آتش زدن استفاده می شود.

اکسید زیرکونیوم ناخالص، زیرکونیا، برای ساختن ظرف مخصوص ذوب فلز در آزمایشگاه بکار می‌رود که بتواند در برابر گرمای زیاد مقاوم باشد. همچنین برای پوشاندن کوره ذوب استفاده شده، به‌عنوان جسم نسوز در صنایع شیشه‌سازی و سفال‌سازی بکار می‌رود. همچنین در تهویه کننده‌های هوا به‌عنوان گیرنده، در لوله جاروبرقی ، رشته‌های لامپ و فلزات خاص دیگر و برای ساخت آهن رباهای بسیار قوی در مقیاس زیاد  استفاده می‌شود.

در دندانپزشکی نیز کاربردهای زیرکونیا شامل پین ها، کراون، بریج و ایمپلنت می شود. طبیعت سفیدرنگ این ماده کاربردهای متنوعی را در مقایسه با فلز سرامیک ها ممکن ساخته است.